BY ORDER OF THE PEAKY FOOKIN’ BLINDERS!

A Peaky Blinders ugyanabban a korszakban játszódik, mint a Boardwalk Empire, mégis, rendkívül életszerűtlen dolog elképzelni, amint Nucky Thompson színes selyemingben és camel kabátban végigsétál Birmingham kormos utcáin… Atlantic City-hez viszonyítva Birmingham tehát más, nagyon más. Míg előbbi vibráló és színes, utóbbi nyomasztó és rideg, akár egy szenes gödör. A Peaky Blinders sötét stílusvilága mégis szemrebbenés nélkül felveszi a versenyt a napfényes óceánpart öltözködésbeli erőviszonyaival.

Szerző és cikkei


Szerző: Brainel MEHANDI | A szerző további cikkei


Tartalom

Fentebb említett bravúr Stephanie Collie felelőssége, aki a Peaky Blinders costume designereként kétségtelenül művészi szintre emelte a flanel és a tweed világát. A jelmeztervező elmondása szerint, bár a címadó gengszterbanda a valóságban is létezett sem a costum design-nak, sem magának a sorozatnak nem volt célja a történelmi, vagy szociológiai dokumentáció, vagyis a valóság inspiratív momentumként került felhasználásra, de a történeti hűség nem volt feladat. Ennek ellenére, vagy ezzel együtt, a Peaky Blinders öltözködési kultúrája az alapvető szempontokban kifejezetten hiteles.

A Peaky Blinders egy történelmi gengsztersorozat, amely a két világháború között játszódik Birminghamben. A brit és amerikai gengszterfilmek szerelemgyerekeként született sorozat valós történelmi alapokon nyugszik – és itt nem csak a történelmi keretekre kell gondolni. A peaky blinders egy valós banda volt az 1890-es évekbeli Birminghamben. Nevüket a városi legenda szerint ellenzős sapkájukba varrt borotvapengéjükről kapták (tehát peaky mint a sapka ellenzője), amelyet fegyverként használtak, például az ellenség megvakítására (azaz blinders mint vakítók). Steven Knight, a sorozat kreátora e legendára építve támasztotta fel a bandát, csak most az 1920-as évekbe helyezve, s a bandát családdá egyesítve, amelynek vezetője a karizmatikus Tommy Shelby (Cillian Murphy (Eredet)) lett. A valóságban ekkorra azonban Birminghamet már egy bizonyos Billy Kimber uralta – így adta magát, hogy őt tegyék a Peaky Blinders első évadának antagonistájává, akit Charlie Creed-Miles (Az ötödik elem) megformálásában láthatunk –, Londonon pedig két gengszter, az olasz Darby Sabini és a zsidó Alfie Solomons osztozkodott – ők pedig Tommy második évadbeli ellenlábasaiként jelennek meg a sorozatban Noah Taylor (Charlie és a csokigyár) és Tom Hardy alakításában.


Tom Hardy alias Alfie Solomons. Stílusának kulcselemei között kiemelhetők a kalapjai, a "sétapálcája" illetve a ruházatában és annak kiegészítőiben megjelenő (zsidó) vallási utalások.

A történelmi aspektus mellett a Peaky Blinders erősen épít az amerikai és brit gengszterfilm hagyományaira, utóbbiból leginkább a gengszter megélhetését, illetve a hősöket használták fel – azaz a lóversenyek megbundázása és a bukmékerek „védelme” mint bevételi forrás, a gengszterek háborús előélete, valamint a rendőr ábrázolása mint korrupt erőszaktevő –; előbbi pedig több rétegben is felfedezhető a sorozatban, egyrészt bizonyos alműfajok megidézéseként, másrészt konkrét gengszterfilm-klasszikusokra tett utalásokként. Ilyen alműfajok például a szindikátusfilm, amely a rendszer romlottságát tematizálja (nem egyszer maga Winston Churchill irányítja a piszkos ügyleteket a sorozatban), vagy a klasszikus amerikai gengszterfilm előzményének tartott underworld melodráma, amelynek főszereplője a szerelmes, sőt gyakran megtérő gengszter (az egyik fő, évadokon átívelő történetszál Tommy-ra és szerelmére fókuszál). Rakita Vivien -  Filmtekercs.hu

Tommy Shelby és a Peaky Blinders feltárja számunkra a klasszikus ruhatár legrusztikusabb struktúráinak kifinomult harmóniáját, azt a mélységet és választékosságot, mely messze túlmutat a gatsby stílusként emlegetett szecessziós naivitáson, vagy azon a jókedélyű de kissé naftalinszagú infantilizmuson, amit többek között az afféle vintage kerékpárklubok napjainkban rendszerint megidézni igyekeznek.

A Peaky Blinders look alapeleme a tweed, vagy flanel, leginkább háromrészes öltönyként, de ritkán előfordul kombinált öltözék is. Ezen a tendencián belül egy kifinomultabb mozzanat az öltönykabáttól és a nadrágtól elütő mellény, vagy hivatalos megnevezésén a broken suit koncepció.

A férfiak öltözködésében a színtelenség ereje az egyik leglátványosabban kibontakozó jelenség: szürke tónusok, a kék sötét árnyalatai, a fekete és a barna uralják a palettát. Az öltönyök magasan záródó darabok, a nadrágok magas derékkal szabottak, szárban pedig a releváns korszak jellegzetességeinek megfelelően rövidállásúak. A Shelby klán tagjai rendszerint magas eleganciájú inget viselnek, legtöbbször kerekített gallérral, ami sajátos hangulatot kelt a rusztikus öltönystruktúrák mögött. Ez a fajta ing leginkább az üzleti, hivatali megjelenéshez autentikus, kissé letisztultabb öltönyök kíséretében. Ám a Shelby család egyszerre igyekszik megőrizni kapcsolatát munkásosztálybeli attitűddel, miközben jelezni szereznék azon belüli sajátos, kiemelkedő státuszukat is. Imázskommunikációs törekvésüket tökéletesen támogatja ez a különös társítás. 


Tommy Shelby, 1. évad 

Tommy Shelby, a Peaky Blinders "kerezstapája" az évadok során finoman idomul felívelő üzleti és hivatali státuszához. Kezdetben "durvább" tweed öltönyöket viselt, klubgalléros inggel, aranyszínű gallérgombbal, többnyire nyakkendő nélkül. De amint a "vállalkozás" részbeni kifehérítésén fáradozik, és állami kapcsolatai révén is előjogokat szerez, már gyakrabban visel nyakkendőt, és az öltönyei is inkább flanelből, vagy a fésűs gyapjúból készülnek, mintsem tweedből. 


Tommy Shelby, 4. évad

Alfie Solomons-szal ellentétben Tommy Shelby kevés ékszert visel. Lényegében csak a zsebórája és a mandzsettagombja tekinthető annak. Ám a kevesebb több törvénye kíméletlenül érvényt szerez magának, s így a Shelby Ltd. vezetőjének nyugodt, erőteles eleganciáját nehéz felülmúlni.

Ami a kabátokat illeti, rendszerint Chesterfieldet láthatunk szinte minden jelentősebb szereplőn, legtöbbször autentikus bársonygallérral, és a konzervatív angol vörös béléssel. 


Arthur Shelby, a pamut, a flanel és a tweed kifinomult orgiájában, természetesen beretvás ellenzővel.

A sapkák értelemszerűen valódi ikonként érvénysülnek a széria képkockáin, melyek rendszerint úgynevezett newsboy cap, ritkábban flat cap kivitelben jelennek meg. A vertikális tengely másik végén pedig a magas szárú, elől fűzős cipőké a főszerep. Stílustanilag telitalálat ezt a lábbeli típust társítani a rövidállású nadrágokkal. A sorozatban egyébként a polgári öltözködés is képviselteti magát Chester Campbell felügyelő személyében, de néhány alkalommal maga Winston Churchill is feltűnik. 


Chester Campbell felügyelő


A 4. évadban helyet kap az olasz "piperkőcség" is, melynek legjelentősebb képviselőjét Adrien Brody személyesíti meg.


Természetesen a Peaky Blinders női karaktereinek sem kell a szomszédba menniük némi stílusért.

Olyan korban élünk melyben az A listás costume designereknek megvan a hozzáértésük és a gazdasági lehetőségük is arra, hogy  lényegében a kortárs öltözködési kultúra minőségének valódi formáló erejét képviseljék, határozottan érdemes tehát figyelni a munkájukra. Vallom, hogy jelenleg nincs olyan forrás, mely az öltözködési műveltség, vagy éppen a személyes ruházkodási stílus fejlesztésére szolgáló inspirációként felveheti a versenyt az utóbbi 10 évben gyártott filmek és sorozatok világában megjelenő kompetenciával és részletgazdagsággal. Természetesen minden produkciónak megvan a maga erőssége, súlyozása, így a Peaky Blinders a tweed és a flanel gazdagságát tárja a kíváncsi, tanulni, fejlődni vágyó szemlélő elé. 


Karakter / LUKÁCS György

HARVEY SPECTER - AZ ÖRDÖG MÁSIK ÜGYVÉDJE

Ha az ördögnek szüksége lenne még egy ügyvédre, biztosan Harvey Spectert...
Karakter / LUKÁCS György

A RÉMKIRÁLY VISSZATÉR

John Wick története ott folytatódik, ahol abbahagytuk: az árnyak között. Ahogy...
Karakter / LUKÁCS György

GUY RITCHIE SPIONJAI

Azt hihetnénk, hogy a James Bond franchise már örökre monopolizálta a jól...
Karakter / Brainel MEHANDI

GUY RITCHIE ÚRIEMBEREI

Angolszász környezetben a bűnözők többsége jellemzően mindig gentlemannek...