FÉRFI RÓZSASZÍNBEN?

Megkockáztatva, hogy ezzel a kijelentésemmel önként dugom a kezem egy társadalmi előítéletektől dongó méhkasba, meglátásom szerint rózsaszín viselése nem feltétlenül férfiatlan. Mielőtt a szkeptikusok ezernyi példát vágnának a fejemhez, hogy mindezt megcáfolják, kiemelném ismét, hogy nem feltétlenül. Ironikus módon, ez a feladat éppen hogy egy eléggé fegyelmezett, tudatos férfit kíván, aki tudja mikor és hogyan operálhat egy ilyen megosztó színnel a jó ízlés határain belül.

Szerző és cikkei


Szerző: LUKÁCS György | A szerző további cikkei


Tartalom

Mindenekelőtt leszögezném, a cikk célja semmiképp sem az, hogy bárkit is rábeszéljen rózsaszínű holmik viselésére, sokkal inkább afféle “ördög ügyvédje” típusú felszólalás, abban a “koncepciós perben”, amiben ezt a színt legtöbben már előre elítélték. Bevallom, én magam egyelőre nem érzek ingerenciát rá, hogy ennyire színes darabokat hordjak, azonban egy percig sem gondolom, hogy személyes preferenciáim bármennyire is befolyásolnák a klasszikus elegancia rajtam kívül álló erőit, melyek korántsem tekintenek egyfajta esztétikai páriaként a pinkre. Ne csodálkozzunk ezen, hiszen egy szín, a megfelelő környezetben persze, önmagában sosem jó vagy rossz, legfeljebb előnyös vagy előnytelen a jellegzetességeinkhez és karakterünkhöz viszonyítva. Persze a közfelfogás egyértelműen a nőiességgel párosítja a rózsaszín valamennyi árnyalatát, és már gyermekkortól arra int, hogy kerüljük még a bizonyos fényviszonyok között ennek tetsző tónusokat is, ha nem akarjuk kockáztatni férfiasságunkat. Bármilyen erős is azonban az általános előítélet (legalábbis a férfi társadalomban), látni fogják, hogy igen is lehet stílusosan viselni efféle öltözéket is, amennyiben törekszünk rá (ahogy egyébként a klasszikus vonalon mindig), hogy megtaláljuk a juste milieu-t a páváskodó dandyk színkavalkádja, és az élből rugalmatlanok teljes elutasítása között.


A rózsaszín viselésének gyanúja is azonnali éles kritikát vonna maga után, mint a Daniel Craig-féle hírhedt dinner jacket esetében, amely valójában nem is pink, de ezzel a kutya sem törődik.

No de miért is juthat eszébe bárkinek egyáltalán a pink viselése? Nos, egy ilyen színválasztás valójában egy nagyon erőteljes vizuális többlet, ami, főként semlegesebb ingereket kiváltó ruhadarabok társaságában, erős kontrasztú összeállításokat eredményezhet, hasonló elven,  mint mondjuk a tengerészkék használatakor. Na mármost, kontraszt létrehozása az egyik legelemibb trükk a színtársítások területén, melynek erősségét érdemes a bőrünk, hajunk, szemünk színéhez hangolni, ezáltal maximalizálva a ruha és viselője közti harmóniát. Fontos kiemelni azonban, hogy kontraszt létrejöttéhez egyáltalán nincs szükség a skála legerősebb, legtelítettebb színeire, hiszen ez egyrészt ütközhet a személyiségünkkel, öltözködésbeli filozófiánkkal és egyébként az imént felsorolt külső karakterjegyeinkkel is.


Talán szokatlan, mégsem bántó pink kordbársony, világoskék oxford ing, és középszürke flanelnadrág.

Persze tény, hogy az efféle megjelenés lecsengése mindig sokkal pozitívabb, ha társul mellé kellő mennyiségű maszkulinitás, amely ellensúlyozza a színnel társított prekoncepciókat, azonban ezzel együtt is komoly elvakultsággal kell rendelkezni, hogy valaki nőiesnek tituláljon egy olyan szettet, mint, az fenti zakó, amit Orazio Luciano szabóságában készítettek a Permanent Style alapítójának, Mr Simon Crompton-nak. A tompított színkarakter kifinomult, letisztult verzióban tárja elénk a rettegett rózsaszínt, és a kord struktúrája egyfajta rusztikusságot ad az anyagnak, ami tovább erősíti a maszkulin jelleget.


Balra egy Timothy Everest kord öltöny készülőben, melynek a testvére egyébként szerepelt a Korona c. sorozatban is, jobbra pedig egy terhelő bizonyíték a stylist szakma ellen.

A rózsaszín megjelenése nagy felületen persze markáns, azonban mégsem törvényszerűen hivalkodó vagy rikító. Látszólag ezek hasonló fogalmak, azonban a két pólus között nem árnyalatnyi a különbség. Az előbbi mindenképpen egy olyan személyiséget takar, aki bár láttatni akarja, hogy szereti és érti a színeket, ugyanakkor képes önuralmat tanúsítani viseléskor, és nem válik sokká, harsánnyá. Ahogy a sokat emlegetett Feiks Jenő írta, nem “strébere az öltözködésnek”.  Persze ilyen fokú önmérséklethez stabil kompetenciára épített ízlésvilág szükségeltetik, ami nem mindenkinek (lásd fenti kép) adatik meg.

No persze sokaknak talán a rózsaszín szabósági darabok így is extrémnek bizonyulhatnak, hiszen korántsem alapszínről van itt szó. Számukra akad ennél kevésbé feltűnő módja is a pink ízléses viseletének, méghozzá kisebb, kevésbé feltűnő felületen, mondjuk az ingek terén. Általánosságban véve a rózsaszín ing minél visszafogottabb, halványabb, annál jobban képes reprodukálni a fehér változathoz hasonló semleges háttér szerepét, különösen azok számára, akik bőrét kékes árnyalat helyett inkább a pír jellemzi. A fakó pink ingek előnye, hogy remekül passzolnak például tengerészkék vagy szürke szövetekhez, melyek történetesen az egyik leggyakoribbak a klasszikus palettán. Sőt, a korábban emlegetett Mr Cromtpon szerint Londonban a szín visszafogott árnyalatai olyannyira elfogadottak, hogy viselőjükre formális környezetben sem néznek ferde szemmel.

A rózsaszín ing valójában elég formálisnak mondható, hogy akár morning dress-el párosítsuk. A fenti képen Mihály kenti herceg demonstrálja, hogy miként tehetjük meg ezt hozzáértésünkről téve tanúbizonyságot, miközben a legapróbb árnyék sem vetül férfiasságunkra.

A casual vonalon is új színfolt lehet egy ilyen ing, mondjuk oxford változatban, kötött áruval kombinálva. Visszafogott árnyalatokkal dolgozva, a kék, szürke, krémszínű, sőt a zöld ruhadarabokkal is remekül megfér a rózsaszín, hiszen csupán egy leheletnyi kiegészítő színként funkcionál, mellékszereplőként, ami nincs fókuszpontban.


Időnként a 007-es is megengedi magának a rózsaszínt, igaz inkább meleg égövi küldetéseken.

Természetesen a nyári kötetlen öltözködés keretein belül sem elképzelhetetlen ez a szín, akár sima, csíkos vagy kockás verzióban sem, mondjuk egy len camp collar ing  formájában, vagy esetleg klasszikus paraméterekkel, egy világos, nyári öltönnyel.


Luca Rubinacci és a bohém olaszos színkavalkád, ami nem való mindenhova, mindenkinek, mégsem mondható hibásnak.

Tudom, a többség a cikk után is ódzkodni fog ettől a színtől, és ez csak természetes, hiszen nem mindenkinek való a színes öltözködés, alkat és beállítottság kérdése ez, valójában egy felettébb személyes dolog. Azonban fogadjuk el, hogy csak mert valami nem egyezik a preferenciáinkkal, attól még teljes értékű része a klasszikus eleganciának és az igényes, maszkulin öltözködésnek. Így a rózsaszín is lehet a férfias megjelenés komplementere, amennyiben persze a viselője férfias tartalommal tölti fel a kérdéses ruhadarabot. Hiszen ne feledjük, végső soron maga az ember a stílus, nélküle a ruha csak üres kagylóhéj, egy olykor nagyon sekély(es) tengerben.


Stílustan / Brainel MEHANDI

A FEHÉR SZMOKING STÍLUSTANA

Tudunk róla, látjuk fotókon, filmsztárokon, néha talán még a való életben is...
Stílustan / LUKÁCS György

NADRÁG KISOKOS

A zakók és blézerek stílusjegyeire általában komoly hangsúlyt fektetünk,...
Stílustan / Brainel MEHANDI

A ZAKÓ HELYES HOSSZA

Az öltöny “feltalálói” (az angol szabóságok) anno azzal az igénnyel alkották...
Stílustan / LUKÁCS György

STÍLUSTIPPEK KARÁCSONYRA

Karácsonyra díszbe öltözik az egész ország, az utcák és épületek kicsinosítva...