Tudományos vizsgálat a hitelességről

A hitelességről publikált érdekes kutatást az angol Hertfordshire Egyetem.

Szerző és cikkei


Szerző: JANTAY Kata | A szerző további cikkei


Tartalom

Kísérletükben lefényképezték ugyanazt a férfit egy méretre készített, majd egy méretének megfelelő konfekció öltönyben. A szín- és anyagválasztás megegyezett. Az arcot elhomályosítva, csak a test látszott a képeken, melyeket többszáz, találomra kiválasztott embernek mutattak meg. Ők pár másodperc után rövid címszavakkal értékelték a látottakat. Méretre készült öltönyben sikeresebbnek, magabiztosabbnak, rugalmasabbnak, jómódúbbnak és pozitívabb személyiségnek ítélték meg az illetőt, mint a konfekció verzióban.  

Mindenki érzékeli tehát a különbséget, még az is, aki nem rendelkezik stílustani ismeretekkel. Egy rosszul szabott konfekció öltöny viselőjéről gyorsabban alkotnak negatív véleményt az első benyomás alapján.

Egy gyártósoron készült, tömegesen előállított konfekció öltöny esetében lehetetlen, hogy az minden ponton helyesen álljon a viselőjén, és akkor az anyagminőségről, egyéb tulajdonságokról nem is beszéltünk. A jó öltöny titka a szabászati részletekben rejlik. Amikor méretre készített öltönyt rendelünk, akkor nem csak egy ruhadarab kerül a birtokunkba, hanem elsősorban szabósági szaktudást, mestermunkát kapunk, és évszázados tradíció részeseivé válunk. Egy bespoke szalonban a kalsszikus elegancia autentikus forrásával kerülünk kapcsolatba. Így válik egy kézzel készült, személyre szabott remekmű a legkiválóbb hosszú távú befektetéssé.

Az öltönyre hiába mondják sokan, hogy unalmas és személytelen, látjuk, milyen sok, valós vagy vélt tulajdonságot árul el viselőjéről: öltözetünk, mint egy rejtett kommunikációs csatorna, folyamatosan közvetít üzeneteket, melyeket a környezetünk akár tudatosan, akár tudat alatt, de értékel. 

A munkahelyi megjelenés sok cégnél ma már egyre kötetlenebb, a kreatív és IT szektorban akár edzőcipőben és farmerban is bemehetnek dolgozni a fiatalok. Bár első látszatra a férfiak megjelenése a casual irányába tolódott el, ne legyenek illúzióink: a munkahelyi ranglétra egy bizonyos szintje felett a felsővezetői kör megjelenése a legtöbb vállalatnál klasszikus maradt. Az öltöny ugyanis íratlan dresszkódként szabályozza a társas viselkedést, segít eligazodni a munkahelyi hierarchiában. Angol nyelvben a white collar, azaz fehér galléros dolgozó, az értelmiségi munkakör szinonímája. Az öltöny tehát státuszjelző, a felső középosztály mindennapi ruházata, azoké az embereké, akik társadalmunkban a fontos döntéseket hozzák. Éppen ezért tartjuk tudat alatt megbízhatóbbnak és hitelesebbnek azokat, akik öltönyt viselnek. 


 


Stílustan / Brainel MEHANDI

A FEHÉR SZMOKING STÍLUSTANA

Tudunk róla, látjuk fotókon, filmsztárokon, néha talán még a való életben is...
Stílustan / LUKÁCS György

NADRÁG KISOKOS

A zakók és blézerek stílusjegyeire általában komoly hangsúlyt fektetünk,...
Stílustan / Brainel MEHANDI

A ZAKÓ HELYES HOSSZA

Az öltöny “feltalálói” (az angol szabóságok) anno azzal az igénnyel alkották...
Stílustan / LUKÁCS György

STÍLUSTIPPEK KARÁCSONYRA

Karácsonyra díszbe öltözik az egész ország, az utcák és épületek kicsinosítva...