A világ első automata kronográfja
1960-ban két nagy kooperáció versengett az első automata kronográf bemutatója címért. Egyik oldalon a Zenith - Movado társulás, a másik egy népesebb szövetség, a Breitling - Heuer - Hamilton - Dubois Depraz részvételével. Utóbbiak a hatékonyság növelése érdekében, egy különleges fejlesztési stratégia mellett döntöttek, felosztották az egyes részekre vonatkozó munkálatokat egymás között, így mindenki egy bizonyos részegységen dolgozott. Nyolc évvel később olyasmit tártak a világ elé, amit senki nem látott még azelőtt.
Szerző és cikkei
Szerző: SINGHOFFER Norbert | A szerző további cikkei
Tartalom
Hamilton volt a felelős az automata részért, Dubuis Depraz a kronográf modulért, míg Breitling és Heuer az egyéb szerkezeti részekért, illetve a számlap és a tok dizájnért. 1968-ban érkeztek el addig a pontig, ahol összeállt az első prototípus, melynek szerkezete a teszteredmények szerint nemcsak hogy extrém körülmények között is működött, de közel volt, hogy teljesítse a kronométer normát. Ez év szeptemberében a Breitling legyártotta a sorozatot megelőző Chrono-matic-ot, a világ első automata kronográfját, melyet 1969. március 3-án egy hónappal a basel-i órakiállítás előtt mutattak be. A dicsőség napja volt ez, melyen legyőzték a Zenith - Movado El-Primero caliberét.
A caliber 11-es szerkezet ötvözte a kronográf funkciót az automata órák kényelmével. Hiszen addig vagy egyik, vagy másik funkciót élvezhették az akkori órakedvelők. Mindegyik Chrono-matic típuson bal oldalra került a korona, ezzel is jelezve, hogy ez egy automata szerkezet és nincs szükség kézi felhúzásra. A 1969-es caliber 11-es szerkezet egyik jellegzetessége volt a decentrális rotor, ami egy sokkal laposabb felépítésű szerkezetet eredményezett.
Jópár kiadást megélt a típus 1969-től 2011-ig, folyamatosan növelték a tok átmérőjét egészen 49 mm-ig, illetve az utolsó pár kiadáson már a korona is átkerült a két nyomógomb közé, ennek okát valószínű kényelmi szempontok adták. A Chrono-matic típus mellett időközben megjelent a Navitimer automata szériája, mely egy elegánsabb kivitelt képviselt, miközben a Chrono-matic megtartotta "technikai" hangulatát. Utóbbi mára azonban egyáltalán nem része a Breitling portfóliójának, végleg átadta a terepet Navitimer számára, mely a márka “Pilóta” órája lett.
A képeken bemutatott óra egy speciális, amolyan múltidéző széria, mely a Navitimer és a Chrono-matic gyermekének tekinthető. Ötvözi mindkét típus jellegzetes stílusjegyeit. A Chrono-maticból örökölte a baloldali koronát, és a számlap elrendezését. Tehát a 6H-nál találjuk a dátumablakot, 9H-nál a 30 perces gyűjtőt, és a 3H-nál az órához tartozó másodperc mutatót. Mindegyik mutató és a számlap indexei is aranyozottak, ami a fekete számlappal és az acél tokkal egy nem szokványos, mégis harmonikus egységet alkot. A jellegzetes tokforma a Navitimer családból érkezett, ami ebben az esetben 41mm átmérőjű, acélból készült, és ha Navitimer, akkor elengedhetetlen e család ikonikus eleme, a logarléc, ami 1952 óta segíti a pilótákat a navigációhoz szükséges kalkuláció elvégzésében. Az eredmény egy gyönyörű vintage hangulatú kronográf, a mai kor igényeihez igazítva.
1000 db-ban limitálták a gyártását, ami sokat hozzátesz az érzéshez, miszerint egy nem mindennapi különlegességet viselhetünk a csuklónkon.
További részletekkel a bemutatott óráról az alábbi linkek szolgálnak:
http://www.chrono24.hu/breitling/navitimer-chrono-matic-limited-edition--id5273093.htm
http://elysiumluxury.com/oraink/
A cikk szerzője Singhoffer Norbert, magazinunk óraszkértője. A vele készült korábbi interjú itt olvasható: CIKK